zondag 5 juli 2015

DE AANBLIK VAN DE STERREN LAAT MIJ DROMEN




EXPOSITIE CULTURA EDE t/m 27 september 2015


In het leven van een schilder is de dood misschien niet het moeilijkste. Ik voor mij geef toe dat ik er helemaal niets van afweet, maar de aanblik van de sterren laat me dromen, even gemakkelijk als ik tot dromen wordt aangezet door de zwarte stippen die op een landkaart de steden & dorpen aangeven. Waarom, denk ik dan, zouden die lichtende punten aan het firmament minder toegankelijk voor ons zijn dan de zwarte stippen op de kaart van Frankrijk?

Juni 1888- vincent van Gogh aan zijn  broer Theo


Geïnspireerd door dit citaat toont Cultura Galerie de sterren van het witte doek zoals Marilyn Monroe. De sterren van het Facebook project Selfie & van Gogh. Hedendaagse kunstenaars tonen in licht objecten, olieverfschilderijen en etsen hun aanblik van de sterren.

Te midden van deze sterren is plaats ingeruimd voor ‘De Aardappeleters’. Dit schilderij is een symbool voor de sfeer, soberheid en eenvoud van het Brabantse boerenleven in de tijd van Van Gogh. In een hedendaagse setting toont Jo Meesters deze soberheid met zijn design objecten.





ANDY WARHOL
1928-1987 PITSBURG


De Amerikaanse kunstenaar Andy Warhol wordt ook wel ‘The silver prince of the pop’ genoemd. Hij werd beroemd om contrastrijke schilderijen en zeefdrukken van alledaagse objecten zoals de Campbell’s Soepblikken en zijn gestileerde portretten van beroemdheden als Marilyn Monroe, Grace Jones. Elvis Presley, Mao Tse Toeng en Beatrix. Andy Warhol: ‘In the future everybody will be famous for 15 minutes’.





AD ARMA
1954 ROTTERDAM

De etsen van Ad Arma , die altijd in de nacht in zijn atelier aan het werk is, tonen nieuwsgierigheid naar ruimte en tijd. Ad Arma: ‘Ik geef expressie aan een verlangen, aan iets dat continu in me aanwezig is, maar dat ik niet duidelijk kan benoemen’.



RINKE NIJBURG
1964 LUNTEREN

Het werk van Rinke Nijburg is een zoektocht naar de verbinding van zichzelf als mens en kunstenaar, met de medemens, de kosmos en de onzichtbare en onvoorstelbare God. Rinke Nijburg: ‘De sterrenhemel heeft de mens vanaf de oertijd bezig gehouden. De schoonheid ervan valt maar moeilijk los te koppelen van de betekenis. Sterrenbeelden zijn goden, dragers van het noodlot, voorspellers van de toekomst, aankondigers van nieuwe tijden. Sterren zijn herauten van een almaar sneller uitdijende, stervende kosmos, ministers van propaganda voor een godloze wetenschap en fonkelende slavinnen van de schoonheid’.



EGBERT OLSMAN
1973 ZEIST



Orion en de Grote Beer zijn de twee licht -objecten van Egbert Olsman. Hij weet een verbinding te leggen tussen wetenschap, techniek en dromen.
Egbert Olsman: ‘Als 12 jarige jongen hield ik mij al met de vraag bezig hoe "alles" ooit is begonnen. De sterren aan de Zuid Franse nachtelijke hemel zetten mij aan het dromen. Toen een meteoriet voorbij schoot, was dit de aanzet om een studie te doen naar alles wat er in het universum gebeurt’.






JO MEESTERS
1974 Eindhoven

Jo Meesters zoekt in zijn ontwerpen naar een balans tussen vormgeving en innovatie. Zijn vertrekpunt is vakmanschap, historisch bewustzijn en duurzaamheid. De objecten zijn gemaakt van kartonnen panelen, papierafval, lijm en epoxyhars. Het geeft een robuust en sober resultaat met een zelfde sfeer als het interieur in het schilderij ‘De aardappeleters’.




NICOLE BISCHOFF
1963, WALDSOLMS DUITSLAND





Haar object ‘Aardappel en vork’ is een verwijzing naar het schilderij ‘De aardappeleters’.
Nicole: ‘Ik vind het een uitdaging om de oude boomstam  een nieuw leven in een nieuwe vorm te geven. Daarbij volg ik soms de vormen in het hout, accentueer deze of vervang juist de bestaande vorm door een nieuwe’.





SALMAN EZZAMMOURY
1959 TETOUAN - MAROKKO   

In het kader van het Kunstfestival Ede startte Salman medio maart op Facebook het project Selfie & Van Gogh. Jong en oud lieten zich inspireren en werden een ‘ster’ op het net. Het project sluit op 27 september.

 








ASTRIA ALTERIA
Ede

Sterrenvereniging Astra Alteria brengt de wereld boven ons hoofd in beeld. Een compilatie van het schilderij ‘Sterrennacht’, een video met beelden van Vincent en de sterren die hem lieten dromen, een panorama van de Melkweg. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten